• Noteer je e-mailadres om je te abonneren op mijn blog.

    Doe mee met 38 andere volgers

  • Pagina’s

  • Meest recente berichten

  • Archief

  • Dana

  • Forums

  • Hobby

  • Sieraden ~ Bijoux

  • Meta

  • Feedjit Live Blog Stats

  • Bezoekers

Waar? Nou daar!

o

2013 06 27 Temple des 1000 Bouddhas Fontaine 001

o

o

(De achterkant van de fontein is trouwens ook de moeite waard:)

o

o

En daar, op de rand van de Fontein van de Weelde, zaten Will en Dana een paar weken geleden op mij te wachten, maar wáár is dáár ?

Inderdaad, we waren in Frankrijk, en wel in het zuiden van de Bourgogne, net buiten het piepkleine dorpje (ca. 115 inwoners)  La Boulaye, in het departement Saône-et-Loire.

o

Maar eerst een zijstapje. Niet ver van La Boulaye ligt Taizé, een internationale christelijke oecumenische kloostergemeenschap. Elke week (vooral in de zomer en rond Pasen) komen duizenden jongeren uit heel Europa naar Taizé voor een meestal kortere (één week) of soms langere periode van ontmoeting en bezinning. Al vanaf mijn studententijd heb ik de wens gekoesterd een keertje naar Taizé te gaan, maar in al die jaren is het er nooit van gekomen.

Nog een klein zijstapje. Toen we twee jaar geleden in Schotland waren, zijn we naar Findhorn geweest: voor mijn gevoel ‘net zoiets’ als Taizé. In Findhorn, helemaal in het noorden van Schotland, aan de kust, bevindt zich sinds 1962 een (spirituele) newage-leefgemeenschap. Ook hier kunnen bezoekers korter of langer verblijven en door onder meer meditatie, workshops en/of cursussen “help[ing] to unfold a new human consciousness and create a positive and sustainable future.” Ik ben blij dat ik er geweest ben, maar heb geen behoefte om er nog eens naar toe te gaan. Op de een of andere manier voelde ik me er niet echt thuis. Het strand was natuurlijk wat anders, vooral ook voor Dana:

o

o

Een paar weken geleden, tijdens onze laatste vakantie in Frankrijk, zagen we tot onze verrassing dat we vlak bij Taizé zaten. Nu zou ’t er dus eindelijk van komen !  Nou, om een lang verhaal kort te maken, niets ten nadele van Findhorn of Taizé, maar nee, dat is ’t niet voor mij. Taizé is natuurlijk speciaal voor jongeren, én je mag geen huisdier(en) meebrengen, maar toch … nee. Een echte ‘klik’ was er niet.

o

En toen kwamen we dus in La Boulaye, waar vlak bij het oude kasteel, la Maison forte de La Roche-au-Bazot, de Tibetaanse meester Kyabjé Kalou Rinpoché (1904-1989) in 1974 het boeddhistische centrum Dashang Kagyu Ling heeft gesticht. In 1987 werd er de eerste boeddhistische tempel in het Westen ingewijd. gebouwd onder toezicht van Lama Sherab en een Franse architect.

o

o

Dashang Kagyu Ling betekent ‘de gelukkige tuin waar de geest gekoppeld wordt aan de Dashang Kagyu leerschool’, een van de grote scholen van het Vajrayana Boeddhisme (het diamanten voertuig). Een oase van vrede, volgens Jean-Claude Gernot. We hebben dan ook genóten; daar wil ik graag nog eens heen, bijvoorbeeld om een weekje te mediteren. De foto’s spreken voor zich, denk ik zo. Vooral de laatste twee :  wat een ruimdenkendheid !

o

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

o

Ik ga alvast sparen om naar deze plek terug te gaan.

o

2 Reacties

  1. Mooie foto’s en verhaal Corriejanne. En leuk met Dana op het strand.

  2. Très belles photos qui me donnent envie de visiter ce temple et prendre le temps de méditer.

Geef een reactie

