• Noteer je e-mailadres om je te abonneren op mijn blog.

    Doe mee met 37 andere volgers

  • Pagina’s

  • Meest recente berichten

  • Archief

  • Dana

  • Forums

  • Hobby

  • Sieraden ~ Bijoux

  • Meta

  • Feedjit Live Blog Stats

  • Bezoekers

Naar de Koninklijke Stallen ~ Aux Ecuries Royales

Was dat effe schrikken !  Laat ik me nietsvermoedend door Will en CJ meenemen in de auto, gaan we ergens naar toe waar ik nog nooit geweest ben. Zodra ik de auto uitkwam, rook ik ’t al: paarden !! Ik probeerde het ze duidelijk te maken door steeds tegen de muur op te springen waar we langs liepen, maar nee hoor, ze begrepen me weer eens niet.

Quel effroi terrible !  Me doutant de rien, je me suis laissée emmener en voiture par Will et CJ, sans savoir que nous irions à un endroit où je n’ai jamais mis le pied. Dès que je suis sortie de la voiture, je l’ai senti: des chevaux !! J’ai eu beau essayer de le leur faire comprendre en sautillant contre le mur que nous allongions, mais non, une fois de plus, ils ne me comprenaient pas. 

Foto: historie.residentie.net

Ik kan jammer genoeg niet lezen, want anders had ik geweten dat we vlak langs de Koninklijke Stallen liepen.

Je ne sais malheureusement pas lire, car autrement j’aurais sus que nous étions tout près des Ecuries Royales.  

Na een wandelingetje door de Prinsessetuin

Après un petit tour dans le Prinsessetuin (Jardin de la Princesse), … 

 

Foto: Paleizen.nl

Foto: Paleizen.nl

Foto: historie.residentie.net

… gingen we weer terug naar de auto en reden naar een grote poort.

nous sommes retournés à la voiture et partis vers un grand portail .

Foto: Paleizen.nl

Foto: historie.residentie.net

 

Die zwaaide voor ons open, en door een donkere ruimte kwamen we op een heel groot (leeg 😉 ) plein:
Le portail s’est immédiatement ouvert pour nous, et à travers d’un espace obscur, nous sommes arrivés sur une énorme place (vide 😉 ):

Foto: Paleizen.nl

Daar parkeerde Will de auto, naast de witte auto die voor ons uit reed en waar tot mijn verrassing Elly en Ys uit stapten. Ik mocht loslopen (!) en rende meteen naar een grote openstaande deur, want daar rook het heel spannend. Maar de anderen maakten eerst rustig een wandelingetje over het plein. Ys praatte steeds en iedereen luisterde. En toen gingen we naar twee hele grote zandbakken, eentje buiten en eentje binnen, waar het ook naar paarden rook, maar … geen paard te zien.

Will a garé la voiture, à côté de la voiture blanche qui nous précédait et dont, à ma grande surprise, sont sorti Elly et Ys. Je pouvais aller en liberté, sans laisse (!), et j’ai couru tout de suite vers une grande porte ouverte, car j’avais senti quelque chose de très intéressant. Mais les autres prenaient tout leur temps en se promenant sur la place, pendant qu’Ys parlait et tout le monde écoutait. Ensuite nous sommes allés à deux bacs de sables vachement grands, où ça sentait aussi les chevaux, mais … on n’y voyait cheval

Foto: historie.residentie.net

Foto: Paleizen.nl

Ook in de tuigkamers …

Dans les salles des harnais … 

Foto: Paleizen.nl

… en in het museum rook het heel spannend, maar daar moest ik wel aan de lijn. Net als in een heel grote ruimte, waar heel veel auto’s en koetsen stonden:

… ainsi que dans le musée, il y avait également toutes sortes d’odeurs intéressantes, mais là, je devais être tenue en laisse. Tout comme dans une salle énorme, où il y avait beaucoup de voitures et de calèches: 

Foto: Paleizen.nl

Toen ik even wilde voelen of je op een grote zwarte auto lekker kon krassen, riep Ys heel hard: Nee ! Dus toen bleef ik maar heel dicht bij CJ en Will. En toen kwam het leukste !  Eindelijk gingen we terug naar de grote openstaande deur waar het zo spannend rook … daar stonden een heleboel paarden. Ik blafte heel hard, maar niemand lette op me, dus toen hield ik maar op. Soms trapte een paard keihard tegen een van de deuren, en dan rende ik hard weg. Een leuk spelletje, en ik had het steeds beter naar m’n zin en ik durfde steeds dichterbij te komen. Op het laatst was ik hélemaal niet bang, ook niet toen er eentje een beetje zijn box uitkwam. Als je heel goed kijkt, zie je mij vlak bij het paard … alleen bleef ik natuurlijk niet stilzitten voor de foto:

Lorsque j’ai voulu savoir s’il était possible de gratter une grande voiture noire, Ys a crié: Non !!  Donc, je suis restée tout près de CJ et de Will. Et alors … le plus chouette ! Enfin, nous sommes retournés à la grande porte ouverte, où j’avais senti tant d’odeurs intéressantes … là, il y avait beaucoup beaucoup de chevaux. Lorsque j’ai aboyé très fort, personne n’y a prêté attention, donc finalement, je me suis tue. De temps en temps, un des chevaux cognait très fort la porte de son box, et moi de courir … Je m’amusais comme une folle, et j’osais me rapprocher de plus en plus. Finalement, je n’avais plus peur du tout, même quand un des chevaux est sorti un peu de son box. En regardant très bien, vous me verrez tout près du cheval … seulement, je ne me suis pas assise sans bouger pour la photo:

Daarna was ik erg moe. Dus heb ik me tijdens het wandelingetje naar het restaurant – en ook in het restaurant – keurig (‘koninklijk’, volgens CJ) gedragen, en niet in de kuiten gebeten van de mannen in uniform die steeds salueerden als we langs liepen. Omdat ik ze zelf zo leuk vind om naar te kijken, heb ik CJ gevraagd hieronder een ‘slideshow’ te zetten van dit bijzondere uitje. Zelf ga ik nog een keertje kijken naar de nieuwe site van Elly.

Après tout ça, j’étais si fatiguée que, pendant la petite promenade vers le restaurant – tout comme dans le restaurant – je me suis comportée comme une princesse (selon CJ), et je n’ai même pas mordu aux mollets des hommes en uniforme qui faisaient le salut militaire toutes les fois que nous les croisions. Comme moi-même j’adore regarder les photos, j’ai prié CJ de mettre ci-dessous un ‘slideshow’ de cette sortie extraordinaire. Moi je vais regarder une fois de plus le site renouvelé d’Elly.

o – o – o – o – o

Groetjes allemaal en een lik van

D A N A

Salut tout le monde, et plein de léchouilles de

D A N A

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Nogmaals hartelijk bedankt, Elly en Ysbrand. 🙂

Encore une fois: merci beaucoup, Elly et Ysbrand. 🙂

8 Reacties

  1. Wat een leuke foto’s! En erg leuk verteld, ik geloof meteen dat je je “koninklijk” hebt gedragen, Dana! Stoere hond hoor bij de paarden 🙂
    Mocht je daar zomaar op bezoek, of waren jullie een uitzondering om daar te mogen lopen?

    • In principe zijn de Koninklijke Stallen niet toegankelijk voor publiek. Deze privé-rondleiding + etentje hebben wij bij wijze van bedankje cadeau gekregen van Elly en Ysbrand, die bij de Koninklijke Stallen werkt en vaak te zien is op Prinsjesdag – op, vóór of naast de Gouden Koets.

  2. Superbe reportage de Miss Dana qui ne s’est pas ennuyée un seul instant tellement il y avait de choses à voir ! ! Les caleches sont magnifiques ! Que c’est beau de vour voir tous les trois ! Joyeuses Pâques ! Bisous !

  3. Magnifique reportage de Dana, elle pourrait venir faire un reportage à côté de chez moi, c’est à dire à Chantilly, magnifique château, superbe parc et un Musée du Cheval vivant !
    Gros bisous et caresses à Dana et
    JOYEUSES PAQUES

  4. Wat een superleuk uitje!
    Dana boft maar met zulke baasjes 😉

    groetjes,
    Els AW

  5. Wat een mooie foto’s Corriejanne en Will. En wat heeft Dana het leuk verteld. 😉

  6. Wat een leuk verhaal, Dana! Zo te zien heb je je goed vermaakt. 😀

  7. Wat leuk dat Dana en jullie daar zijn geweest !
    De foto’s spreken voor zich.
    Dana heeft het ook allemaal goed onthouden om het ons allemaal te kunnen vertellen.
    Super !

    Grtjzzz Hennie

Geef een reactie

