• Noteer je e-mailadres om je te abonneren op mijn blog.

    Doe mee met 38 andere volgers

  • Pagina’s

  • Meest recente berichten

  • Archief

  • Dana

  • Forums

  • Hobby

  • Sieraden ~ Bijoux

  • Meta

  • Feedjit Live Blog Stats

  • Bezoekers

En jawel, borduren ! ~ Et oui, de la broderie !

Sinds de zomer van 2000 heb ik aan heel wat hobby’s ‘gesnuffeld’. Sommige beginnen zelfs al een beetje op een passie te lijken. Dat geldt niet voor borduren, waar ik in 2003 ook iets aan heb gedaan. Op 10 mei 2003 werd tante Rie 80 jaar, en mijn zusje Anja was op het lumineuze idee gekomen om samen met alle andere neefjes en nichtjes een kussen voor haar te maken. Dit was het resultaat:

[Depuis l’été de 2000, j’ai ‘flairé’ pas mal de hobbies. Certains commencent même à ressembler un peu à des passions. Cela n’est pas le cas pour la broderie, dont j’ai fait un peu en 2003. Le 10 mai 2003, ma tante Rie a eu 80 ans, et ma soeur Anja avait eu l’idée lumineuse de lui offrir un coussin crée par tous ses neveux et nièces. Voici le résultat:]

tanterie80kussenr.jpg

En dit was mijn (zelfontworpen) bijdrage:

[Et voici ma contribution (création perso):]

tanterie80kussendetailr.jpg

Tot mijn eigen verrassing vond ik borduren eigenlijk best een leuk werkje, met als gevolg dat ik tijdens een architectuurreis door de Verenigde Staten in 2005 een boekenlegger-borduurpakketje heb gekocht, ontworpen door Deanna Funk en gebaseerd op een van de beroemde glas-in-loodramen van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. De originele ‘sumak’-ramen van het Dana-Thomas House (1902) in Springfield, Illinois, zijn daar nog steeds te bewonderen. De sumak, ook wel ‘looiersboom’ genoemd, is een heester die Wright heeft geïnspireerd tot verschillende kunstwerken.

[A ma grande surprise, la broderie me plaisait en quelque sorte. Par consequent, j’ai acheté – pendant un voyage architectural dans les Etats-Unis en 2005 – un kit pour un marque-page, dessiné par Deanna Funk et inspiré par un des vitraux fameux de l’architecte américain Frank Lloyd Wright. Il est toujours possible d’aller admirer les vitraux-sumac du Dana-Thomas House (1902) à Springfield, Illinois. Le sumac – en néerlandais on l’appelle aussi ‘l’arbre du tanneur’ – est un arbuste qui a inspiré Wright à differentes oeuvres d’art.]

flw2006-02.jpg —————>>> flw2006-01.jpg

Toen we een jaar later in Schotland een groot aantal creaties van architect Charles Rennie Mackintosh hebben bekeken, kon ik het niet laten, en heb ik een borduurpakketje gekocht van een van zijn beroemde stoelen, onder meer te vinden in The Hillhouse, Helensburgh:

[Un an plus tard, quand nous sommes allés voir un grand nombre de créations de l’architecte Charles Rennie Mackintosh en Ecosse, je n’ai pas pu m’empêcher d’acheter un kit-broderie d’une de ses chaises célèbres, que l’on trouve entre autres dans The Hillhouse, Helensburgh:]

mackintoshstoel2006.jpg

Deboekenlegger is nog nog niet af – het is ook een heel werk, én ik heb er een loeplamp bij nodig! – maar dit moet het worden:

[Je n’ai pas encore terminé le marque-page – ça représente pas mal de travail, ét il me faut une lampe-loupe – mais ceci est censé être le résultat:]

mackintosh2006.jpg

(Wordt waarschijnlijk niet vervolgd. ~ Probablement pas à suivre.)

 

2 Reacties

  1. J’aime beaucoup le coussin ! Très sympa comme idée et tu as fort bien réussi ton portrait et celui de Will ! ;-)Brava !

  2. Trés sympa le coussin …. Bonne idée la broderie CJ !!!

Geef een reactie

